Sunday, November 11, 2007

اين الحياء يا محمود يا سعد

اثارني جدا وانا اشاهد برنامج البيت بيتك يوم السبت 10/11/2007 لما لاقيت الباشا محمود سعد مستضيف الدكتورة بتاعت الجنس وكمان استاذ طب نفسي وكان الكلام عن الزوج اللي بيمارس مع مراته غصب عنها وكلام في منتهى القباحه والرخامة ! انا مش ضد انه نناقش مثل هذه الامور لكن داخل اطار الحياء ولا نخرج عنه. اللي سمعته بجد مقدرش اوصفوا تخيلوا ان ست وام فاضله تتصل وتقول بالحرف ان جوزها بياخدها غصب عنها والبيه محمود سعد يقولها انتي احسنلك تضربي ولا انه يمارس معاكي غصب ويتريق يقولك ممكن يكون الراجل واخد حبايه زرقا باتنين جنيه وعاوز يمارس قبل مفعولها ما يروح ويقولك انه الست بتكون في الحاله دي مش طايقه جوزها ولا طايقه رييحة عرقه؟ ويرجع يقول انه سعيد انه قدر انه يناقش ده في التلفزيون المصري !! دي انا شايف انها اعراض ناس يا عالم ولازم نسترها مش نفضحها في الاعلام ولو فيه حاجه ممكن يكون هناك عيادات استشاريه تكون في السر مش في العلن ولا ده كمان زي ختان الاناث ؟ انا كنت سمعت احاديث للدكتوره بتاعت الجنس دي علي المحور من زمان. بتتكلم فيها عن الجنس وطريقة الممارسة هي الناس ناقصه تتعلم يا عالم ولا كله كبت في الشباب ونرجع نقول تحرش واغتصاب انا من رايي انه الرجل والمراه طرفين عظيمين وهامين كلا منهم للاخر فالمراة للرجل هي امه واخته وزجته وابنته هي الم التي ربت وسهرت وهي الزوجه التي خدمة وانجبت وراعت هي الاخت الحنون هي البنت قرة العين كذلك الرجل هو الاب والاخ والزوج والابن هو الاب الذي سعا وربى هو الزوج الذي حمل المسؤلية هو الاخ الذي تحتمي به هو الابن قرة عينها رفقا بنا يا عالم لان المسالة ليست للجنس فقط

17 comments:

ابن رشد said...

يا بني اذا دهبت تعاليم الدين و الاسلام اين ستجد الحياء
مع ان انا مش شفت البرنامج بس لو كانت الالفاظ تعدت حدودها يبقى لأ
انما لو متعدتش يبقى علم

ابو النجوم said...

ياعم علاء
يعنى انت مش عارف مين هو محمود سعد دة صحفى فضايح وكان نفسة يبقى ممثل وفشل فى دور كومبارس يعنى تركيبة بيحب الظهور حتى لو على جثث الناس وتصور انت لما اكون قاعد انا ومراتى وبنتى امام التليفزيون ولما حد يسالك سؤال هترد ازاى بصراحة انا غيرت القناة بس شكلى كان وحش قدام الاولاد زى التلميذ الخايب يوم الامتحان .
تحياتىونصيحة بلاش تتفرج على الهايف دة
عادل نجم

mohammed alsha3r said...

عادى

اعلام مصري

هايف

وياما هنشوف وهنسمع

اشوفك امس فى البيت بيتك مش بيتنا ماشى

Anonymous said...

الشعب بتاعنا عايز كده بيحب كده مزاجو هو كده متربى على كده ياعم دا هايدرسوه فى المدارس

ريهام said...

معاك حق ياعلاء بصراحه مش كل المواضيع نقدر نتكلم فيها بالصراحه دى لازم يكون فى حدود للكلام ومراعاة لمشاعر الناس واذا كان ضرورى للكلام فى موضوع زى ده يبقى من غير هزار واستخفاف ويكون فى حدود الادب

طرقعات فجائية said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الحياء نصف الايمان وكان رسول الله صلى الله عليه وسلم اشد حياءا من العذراء فى خدرها .
ولامانع من مناقشة أى شيىء وكل شيىء طالما كان فى حدود الدين وكلنا يعرف قصة المرأة التى اشتكت زوجها للرسول صلى الله عليه وسلم وقالت انه لايستطيع ان يؤدى حق الله فيها وفرق الرسول صلى الله عليه وسلم بينهما ولكن كوننا نناقش بهذه الصورة الفجة فهذا ما لايقبله عاقل ولا صاحب دين وخلق لان هذا جهاز هام وعام يدخل كل بيت فيه الصغير والكبير الذكر والانثى البكر والثيب فهذا هو ماننكره .
ونسأل الله صلاح الاحوال وان كنت لا احب الطعن فى الناس سواء كان اعلاميا او شخصا عاديا فهو رجل له رأى ووجهة نظر قد نتفق وقد نختلف على الاسلوب ولكن نقدر له مجهوده .
طارق الجيزاوى

محمد مارو said...

انا شفت البرنامج و الحلقه و كانت اكتر من رائعه
لا قال كلام خارج و لا داخل كلام باسلوب علمى بحت هو و الدكتوره الفاضله هبه قطب العزيزه ع قلبى و الدكتور العقباوى حبيب قلبى ناس بتتكلم بالاحاديث و القران و مكنش فى كلام خارج
سورى يالول

hekaytna said...

يا عم مارو دي وجهات نظر انا شايف انهم ناقشوها بطريقه غير لائقة انا غير ممانع للمناقشه لكن بصوره محترمه بجد من وجهة نظري

المهـ إلي الله ـاجر said...

يا اخي .. إذا لم تستحي فاصنع ما شئت

واذا سألت عن الحياء .. فسال عنه اهله

اكيد فاهمني

مدحت محمد said...

بيتكلمو عن الحاجات دى بطريقة انا اشمئزيت منها الصراحة
اذا لم تستحى فافعل ماشئت
انا بجد ضد
البجاحة دى قال علم قال
قال يعنى الشباب فى مصر كلهم اتجوزو
ومش عارفين

والخيبة
انى الشباب معهوش فلوس يتجوز اساسا
حاجة تفقع
سلام عليكم
تحياتى للبوست

Sдmo said...

والله انت فعلا عندك حق
وانا مش بقول كده عشان بكره محمود سعد ولو ان ده حقيقى
بس فعلا هما زودوها اوى فى الحلقه دى
وللاسف بقى هيا دى مشكلة انك تدي حرية الكلام للناس دى
وبعدين هو اصلا صحفى ومذيع للفضايح
يعنى دى اكبر فرصه يبجح ويستظرف براحته
العيب ع اللى بيشجعوه ويدوله الفرصه لكده

تحياتى ليك

Anonymous said...

إذا أنت تتكلم عن. مصر.. بلد العجائب

اسامة يس said...

الأمر يا صديقي محض فرقعه .. اعلامية .. بمعنى ان هذا الرجل وغيره لا يسعى بغض النظر عن احقية او عدم احقية او الطريقة التي يجب بها ان نناقش بها الامر ..
الأمر بروبجندا .. يعني عايز يكون عليه الكميرا .. ويتقال شوفوا الجراءة شوفوا ونعد نتكلم عن سياته سلبا او ايجابا .. وبالتالي يزيد الاعلانات وتكتر السبوبة .. واذا اردت ذلك فعليك بالدين والجنس وعيش

دمت بكل ود...
خالص تحياتي

سارة said...

علاء لو جينا للحق
الناس عايزة كدة

ولو دورنا على 90 %من شبابك يا مصر هنلاقيهم بيدخلوا مواقع اباحية

ولو شفنا اكتر شئ بيشغل نفس الناس ده هنللاقيه الجنس والجواز والاكل طبعااا

احنا بس مش بنحب نشوف نفسنا على حقيقتها والناس بتدور على حاجات اكثر وقاحة من اللى محمود سعد قالها لكن فى الدرا

بنت الاسلام said...

انا ماشفتش البرنامج

بس لاي مناقشة لاي موضوع في الدنيا شقف معين وخطوط حمرا ماينفعش نتعداها
لانها بتخدش حياءنا الي هو اغلي حاجة علينا

اما مناقشة الموضوع نفسه فدا شيء مهم جدااا لانها مشكلة بيعاني منها الكثير والكثير وفي احتياج دائم لمعرفة علمية لكيفية التعامل معاها

ولكن

في حدود اخلاقنا وقيامنا

فلا حياء في الدين

تحياتي

Anonymous said...

طيب يقدر يناقش موضوع ضد السعودية مثل ده مثلا وبعدين أنا شخصيا متوقع قريبا المناداة بالاباحية خلاص احنا ناقشنا كل مشاكل المجتمع وحلنا مشكلة حقوق المصريين فى السعودية ودول الخليج والمصريين الموجودين ظلما وعدوانا بسجون السعودية بدون اى محاكمات وبدون اى احكام قضائية وانا يوما ما كنت منهم واتحداه أن يناقش او يفت ملف المصريين فى السجون السعودية وعددهمواخيرا لماذا تهرب من استضافتى ولدعوه للدخول على موقع هموم واستضافة الاخ الذى يتوسل له الراجل شبع وعدى والبلية لعبت معه

ضيحـــــــــــــة بالسعوديـــــة

http://gamal51.blogspot.com

http://alsharefgamal.jeeran.com

Me, myself, and her said...

أرى في محمود سعد ما ليس مكانه هنا

هناء قطب .. أعرفها شخصياً .. وشاهدت لها أكثر من برنامج

القضايا التي يطرحها التلفزيون بشئ من الجرأة كما في رأي البعض تكون مطلوبة أحياناً ، ومع حدودها الأدبية العلمية طبعاً ، لأن خلف بيوتنا مازالت تختبئ مشاكلنا التي تكبر بسبب قلة معرفتنا وخبراتنا بأنفسنا وبالآخرين سواء كانوا أزواجاً أو أبناء

نحن ابتعدنا عن الدين وهذه حقيقة يثبتها جهلنا في أبسط الأمور الحياتية

من سيفكر مثلاً في معاشرة زوجته غصباً وهو يعلم من المدرسة الإسلامية والمحمدية في هذا الشأن ؟؟؟

نحتاج إلى دق أجراس الحوار من هذا النوع كي نبدء نفهم أنفسنا ومن حولنا ، هذه حقيقة سواء رضينا أو لا

هناك برنامجاً مشابهاً لـ زافين ، أظنكم تعرفوه في قناة المستقبل

هو يقتحم الأبواب المرصدة كي نفك أسر أنفسنا من عوالق تعيقنا عن الاستمرار في الحياة

أنا وأنتم قد نكون على وعي بأنفسنا وحياتنا وديننا ، لكن المقصودين بمثل هذه الحوارات يحتاجون حتماً للجرأة كي يتغيروا ، وحتماً هم ليسوا أنا وأنت